onsdag 25 november 2009

Positivitetsstrategier

Sedan finns det positivitetsstrategier – jag tror att om man kan fixa en positiv uppåtspiral så går det mesta lättare sen, man måste bara köra igång den!
Såhär brukar jag göra i klassrummet:
1. Alla tänker på en egenskap ni skulle vilja vara mer av eller någon ni inte alls har som ni skulle vilja ha… gör alla det nu? Det finns massor med saker man skulle vilja vara mer av eller som man skulle vilja vara.
2. OK – tänk nu ut en strategi för hur du kan bli mer av den eller för att få just den egenskapen.
3. Nu vill jag att alla samtidigt säger den strategien högt! … Tänk vilka enorma framsteg, strategier och lösningar det sades i detta rum just nu! Och vet ni en sak? Genom att verbalisera en strategi för att utvecklas så gör man det möjligt och hjärnan har fått en strategi, så i framtiden kanske ni gör omedvetna val att komma just dit!
Jag brukar låta mina elever skriva ner en sak de ska kämpa för att bli och så kollar jag upp det varje månad och frågar hur det går. Jag har ett exempel på det, låt mig kalla henne Lina. Det var en elev som hade fått en bimbostämpel på sig, hon var medveten om det, och var fruktansvärt ledsen för det. Men hon tyckte väl på något vis att de hade rätt, för hon kände sig ofta korkad. Hon kom på en strategi för att bli mer allmänbildad. När hon tog studenten berättade hon att det hade varit räddningen för henne, för hon trodde aldrig att hon kunde bli lika smart som de andra i klassen. Resultatet blev att hon fick större och större självförtroende och växte mest under de två åren hon jobbade med sig själv.

tisdag 24 november 2009

Härma förebilder – smörgåsbord av pedagoger

Jag älskar att gå på föreläsningar, läsa böcker, få inspiration av andra. Det finns ett smörgåsbord av pedagoger och förebilder därute!
Jag antar att du också har många förebilder. Varför inspirerar de dig? Analysera dem och punkta ner de egenskaper du tycker är bra hos dem. Är det möjligt att du kan ”sno” några av deras egenskaper, tricks som gör att de upplevs som bra? Jag är helt hämningslös. Jag tar efter egenskaper av alla människor jag beundrar. Om det känns rätt för mig så tar jag efter. Det går inte att göra om sig själv och bli någon man inte är, men känns det rätt så finns det i dina dolda resurser! Då är det bara att plocka fram fantastiska egenskaper ur den guldgruva som är du! Utnyttja dig till 100%. Vad är det för egenskaper som just du vill ha?

söndag 22 november 2009

Slutplädering!

Jag håller ofta föreläsningar för lärare och språklärare i synnerhet. Jag har en slutplädering som jag brukar hålla.
Jag läste Inlärningsrevolutionen för en massa år sedan. I denna bok står det om en låg-mellanstadielärare som har haft 2-3 elever som har blivit Nobelpristagare. Då kan man ju undra, bodde hon i ett nobepristagartättbefolkat område eller kan det vara så att hon sprängde barnens gränser så att de kunde utvecklas utan gränser ultimat optimalt? Jag är naturligtvis helt säker på det senare. Jag är helt övertygad om att vi lärare har det absolut viktigaste arbetet av alla! Vi får barnen och de flesta är formbara. Hur vi utmanar dem, vad vi ger för budskap, vad vi ger för feedback och vad vi lär dem, kan avgöra deras framtida val hur de väljer att leva som människor! Vi spelar stor roll, därför är det viktigt vad vi är för förebilder. En lärare har ungefär 1000 elever under en tioårsperiod. Det passerar alltså 20 000 barn/ungdomar under en 10-års period på bara 20 lärare! Om vi kan få dessa barn att tro på sig själva och spränga sina gränser, så gör det nationell skillnad! 20 000 personer som bestämmer sig för att utvecklas optimalt gör skillnad! Vi lärare kan förändra världen. Det är bara att sätta igång!

torsdag 19 november 2009

Mais Oui på högstadiet!


Jag har en blandgrupp på högstadiet i Mörsil. En otroligt trevlig grupp med inte alls så många elever, men en blandning av sjuan, åttan och nian. Jag har börjat använda Mais Oui 1-2. Alltså, jag vet att jag är en av författarna till den, men den är faktiskt bra! Vi har rollspel till varje unité. Idag har mina åttor suttit och pratat en hel lektion när de har tränat till rollspelet. Jag spelade in dem i slutet och de lyssnade på sig själva. Det märktes hur imponerade de var över sig själva. Rollspel är grejen alltså! Då lär sig eleverna att improvisera och prata! Det finns lärare som har köpt lärarhandledningarna till Mais Oui 1-2 bara för att det finns så mycket material i dem. LH är på PDF, så det innebär att vi som författare kan ha med (nästan) hur mycket material som helst! Jag är faktiskt stolt över den boken!!!

måndag 16 november 2009

tisdag 10 november 2009

Notre-Dame de Paris - musikal


Vet ni att för ett antal år sedan så översatte jag alla låtar till musikalen Notre-Dame de Paris. Jag gjorde det à la suggestopedi-metoden, franska i ena spalten och svenska i den andra. Min blandgrupp på högstadiet ville göra något roligt! (har ni hört DET förut?) Så jag dammade av musikalen och gick igenom 7-8 låtar. Den är faktiskt lika fantastisk fortfarande. Eleverna tyckte att den var jättebra! Kul! Jag kommer ihåg att det tog 20-30 timmar att översätta då, men idag är det gjort. :) Ä det någon som vill ha musikalen är det bara att maila och be om den översatt och klar! Det går att köpa musikalen på DVD på http://www.fnac.fr/.

söndag 8 november 2009

Lappar i kvadrat!

Nu har skrivit planering till Mais Oui 1 och gjort lappar till tre texter. Det tar tid att göra, men när det väl är gjort har man planerat för alla år man har boken! Jag tror på minimal insats till maximal tidsvinst. Det kanske inte kan ses så just idag då jag har tillbringat åtskilliga timmar med att planera och göra ordkort, men nästa år kan jag planera något annat roligt istället och fylla på med material. Alla ni därute som vill ha mer material till Mais Oui, maila mig så ska jag skicka! :)

tisdag 3 november 2009

Kul blogg omfransklärares vardag! :)

Kul blogg om fransklärares vardag! :) Jag gillade speciellt inlägget om vad vi gör på vår arbetsplatsförlagda tid! (fredagen den 16 oktober)
http://vykortfrandromfabriken.blogspot.com/

Speakerrating

En helg i oktober var jag på en releasefest för en ny digital plattform. Davis JP Phillips har under 7-8 år tittat på 5000 tal och gjort en ...