Byta etiketter :)
Jag började med att alla skulle klippa ett A4 i 8 bitar. Så små ska deras stödlappar vara. De ska bara skriva några korta nyckelord som syns fast de har handen nere vid höften. Jag berättade deras historia: skriv ner ett djur, djuret har skadat sig, beskriv, gå till en veterinär, berätta vad djuret heter och beskriv skadan, berätta vad veterinären rekommenderar och gör.
De skulle stå två och två mitt emot varandra och berätta sin historia. För att bana in nya känslor efter man har gjort något muntligt skulle den som lyssnat klappa händerna och den som pratat skulle räcka upp händerna i en segergest Smiley smile
Något mycket intressant händer. Eleverna slutar helt att fokusera på att de ska göra en muntlig grej utan fokuserar helt på varför de ska klappa händerna och att det är ju ganska nördigt att sträcka upp händerna i en segergest!!! Jag berättar igen att det är bra att få en applåd och att kroppen och hjärnan kommer ihåg segergesten på ett positivt sätt.
Alla gör sin muntliga redovisning två gånger och ingen reflekterar över att det var jobbgt att prata muntligt om något, eftersom de helt förflyttat fokuset på segergesten.
Till och med de som sagt att de aldrig skulle göra något muntligt lyckades och efteråt diskuterade jag igen känslan kroppen har när man får en applåd och gör en segergest! Alla hade lyckats med sin uppgift och dessutom fått applåder två gånger.
Nästa gång ska jag öka på det muntliga med 20-30 sekunder och dela in dem i grupper om tre. I tre veckor ska de förbereda korta muntliga anföranden och jag hoppas att alla har ändrat sina känslor inför att hålla muntliga föredrag efter dessa veckor. Om allt går lika bra som idag så kommer de ha suddat ut sin etikett "hatar att hålla föredrag" lagom till nationella provet
0 kommentarer:
Skicka en kommentar
Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]
<< Startsida