tisdag 27 januari 2009

Tips från Marie Malmström

Jag tycker att UR:s hemsida har trevliga saker för ungdomar som läser franska. Mina nybörjare i franska tycker det är bra sidor. Dessutom finns det utmaningar för steg 3 också. www.ur.se klicka på Ung - Språk - Franska T.ex.: Fransklektioner med Lou, Titta och lyssna

Så här skriver jag till mina franskelever: Här kommer ett förslag till att lyssna på franska. Lyssna på en fransk sång på nätet. Följ med i texten och försök "höra" vad sångaren sjunger. Gå till www.paroles.net och klicka till vänster på "Top Francophone", lyssna gärna på någon/flera av de fem första och välj sedan fritt. Tänk på att lyssna på sången minst två gånger.
Har du hörlurar? Då kan du växla mellan att lyssna direkt från datorn eller i hörlurar.

Annat tips: Min dotter hade en CD-skiva som heter 1000 ord. Där kan man lyssna till enstaka ord på franska och flera andra språk. Hoppas den går att få tag i. Har ni några tips eller förslag så tar jag gärna del av dem. Vänliga hälsningar Marie Malmström

Inga kommentarer:

Speakerrating

En helg i oktober var jag på en releasefest för en ny digital plattform. Davis JP Phillips har under 7-8 år tittat på 5000 tal och gjort en ...