torsdag 12 februari 2009

Att tro på eleverna!


Egentligen kanske det inte behövs en massa fortbildningar eller kurser för att bli en bra lärare. Naturligtvis måste vi alla ha en bra grund att stå på, men det som verkligen behövs är att vi tror på eleverna och att vi är närvarande i möten med dem. Jag har fantastiska elever, vilket jag tror att även ni alla lärare har därute. Det kan kännas tungt i början av terminen när jag inte känner en klass, men efter varje lektion så vet jag mer vilka individer jag har framför mig. De vet även vem jag är och vad jag står för. Efter ett tag så byggs en ömsesidig respekt upp och då kan de helt enkelt inte bete sig på ett "dåligt sätt" för då känner de sig taskiga om de inte uppför sig. Naturligtvis struntar de i läxor och prov, skolkar ibland, men respekten finns där och den är viktig. Jag har många elever som satsar mer i mitt ämne än i andra ämnen. Jag har frågat varför och de svarar oftast: "Därför att du tror på mig. Du tror att jag ska lyckas och då är det lättare att lyckas!"

Kan det vara så enkelt? Behöver vi bara visa att vi tror på eleverna så blir deras resultat bättre? Jag har rekommenderat den förut, men gör det igen: Social itelligens av Daniel Goleman. Han säger att det uppstår en tät koppling mellan hjärnorna när vi interagerar med andra! Det innebär alltså att hjärnorna kopplar ihop sig som i ett nätverk vid kontakt. Det du känner sprider sig till den andra hjärnan/ de andra hjärnorna. Det låter otroligt, eller hur! Citat: "De känslor som blir resultatet av interaktionen får långtgående konsekvenser när de sprider sig i vågor genom kroppen och skickar ut kaskader av hormoner som styr våra biologiska system, alltifrån hjärtat till immuncellerna." "Uppbyggande relationer har ett välgörande inflytande på vår hälsa, medan nedbrytande relationer kan fungera som ett långsamverkande gift i kroppen."

Alltså kommer våra elever att må bättre, lära sig mer om vi tror på dem, för det känner deras hjärnor av!

Inga kommentarer:

Speakerrating

En helg i oktober var jag på en releasefest för en ny digital plattform. Davis JP Phillips har under 7-8 år tittat på 5000 tal och gjort en ...