onsdag 19 november 2014

Föreläsning skolporten - Spanskdagarna 14 november 2014

Gilla Språkinspiration på  Facebook

Jag hade en fantastisk publik när jag föreläste på Skolportens spanskdagar på Näringslivets hus i Stockholm den 14 november 2012.

Jag pratade om hur man kan sänka språktröskeln i klassrummet, hur elever ska bli mer motiverade att läsa språk och hur de ska sänka språktröskeln för sig själva. Med det menar jag INTE att läraren ska sänka språknivån! :) Snarare höja den!

För det första kan man byta etiketter på eleverna, på en klass. Jag tog upp som ett exempel en klass som inte tycker om att läsa. De har satt etiketten "icke-läsande" på sig själva. Under sex veckors tid satte jag nya etiketter. Jag lade in helt andra ord när det gäller läsning:
    "Nu ska ni äntligen få läsa!" "Ni får bara läsa i 30 minuter idag." "Nu har redan 30 minuter gått!" "Sätt er så skönt ni kan, fötterna på bänken, köp en kaffe för nu ska ni äntligen få läsa! " "Ni är enormt duktiga läsare, nu har ni läst 1, 2, 3, 4 böcker redan!" "Jag skryter om er för andra lärare, att ni är sådana enormt duktiga läsare!"
    Efter sex veckor läser alla gärna!!!! Jag smyger in ord hela tiden. Det är viktigt att fundera över hur man kommunicerar, vilka ord man använder när man riktar sig till människor som man vill ska utvecklas.
     Vi själva hittar vad vi söker, om vi sätter negativa etiketter är det oftast det vi ser, ändrar vi etiketterna kan vi få ett helt annat resultat!
     Jag har lagt in "Marie Underbara fru" i min mans telefon. Varje gång han ringer mig eller jag ringer honom ser han det. Gissa om jag ändrar etiketter :)
   Att sätta nya etiketter, att programmera om eleverna med ord kan ni hitta mer om om ni läser om NLP. Det finns en mental coach i USA som heter Anthony Robbins. Han har ett fantastiskt budskap, men han är enormt amerikansk :) Ni kan gå in på sidan www.morenlp.com , anmäla er och direkt får ni första filmen på 90 minuter. Billig fortbildning! En svensk som håller på med NLP är Kjell Enhager. Gå in på Youtube, sök efter JAG AB, så får ni upp en 2,40 timmars föreläsning. Den är med helt underbar och man lär sig massor.

För det andra pratade jag om hur ledarskap kan ändra så att eleverna sänker språktröskeln. Det tar en tiondels sekund att läsa av andras status- Om man går in i klassrummet ska man vara ledaren: alfahannen eller alfahonan! :) Vi ändrar hela vårt kroppsspråk, mikrosignalerna i ansiktet med våra tankar. Tankar syns!!!! Bli tankepoliser!
Övning: Alla fick resa sig upp, andas in, sträcka på sig, tänka grrr inne i huvudet och helt plötsligt var det 180 alfahannar och alfahonor i föreläsningssalen.
Annan övning: Alla fick tänka vilket pucko och titta på varandra. Mikrosignalerna avslöjade direkt en negativ tanke. Vi gjorde det motsatta och tänkte Hmmm, intressant! Ett helt annat budskap visades i mikrosignalerna.
   Alltså! Det är viktigt hur vi tänker när vi kommunicerar med eleverna. Vi kanske höjer deras språktröskel med våra tankar.

För det tredje tog jag upp hjärnans kemis betydelse. Vi är som trådlösa nätverk. När vi kommer in som ledare i klassrummet så kopplar eleverna upp sig på vår signalsubstans. Det gäller att ladda den :) Den styrs av våra tankar, omigen är det viktigt att bli tankepolis!

Hur går ni?
Hur står ni?
Var ställer ni er?
Vad tänker ni?
Vad är er status?

Enormt viktigt för ledarskapet i klassrummet.

Den fjärde saken jag tog upp är feedback. Jag rekommenderade en bok som heter Feedback av Guro Öjestad. En underbar berättelse i början om en mamma som leker kurragömma. Kurragömma går inte ut på att gömma sig, kurragömma går ut på att bli hittad på ett positivt sätt.
   Människor gömmer sig bakom attityder, kläder, språkbruk. Det enda de vill är att bli hittade på ett positivt sätt.

Jag avslutade med vilket enormt viktigt arbete vi har, 180 lärare har uppåt 150 000 elever på tio år, så vi spelar nationell roll. Gå ut och förändra världen, för vi har världens viktigaste jobb!!

Jag håller på att redigera föreläsningen så att man kan köpa den som en ljudfil, så ni kan lyssna i bilen :) Den kostar då 125 kr inklusive moms. Jag skänker 50 kronor per skiva till Läkare utan gränser, resten är porto, moms och skatt.

Om ni vill ha ljud-CDn, maila till mig: marie.rodemark@telia.com skriv faktureringsadress så skickar jag CDn så fort jag har redigerat den!


Inga kommentarer:

Speakerrating

En helg i oktober var jag på en releasefest för en ny digital plattform. Davis JP Phillips har under 7-8 år tittat på 5000 tal och gjort en ...