lördag 20 september 2008

Publicering ger eleverna bättre betyg!

Många elever förstår inte vad som krävs av dem för olika betyg på en speciell uppgift. Om man samlar exempel från andra elever och de får läsa igenom som inspiration, så presterar de oftast bättre. Till exempel finns det en uppgift i Escalade 3 i första kapitlet där de ska beskriva sig själva. En sådan uppgift finns i stort sett alla böcker. I språk har jag en pärm med svarsexempel på skrivuppgifter och andra uppgifter. Jag tror att jag har ett tjugotal exempel hur man kan lösa just den uppgiften. De elever som bara lyckas skriva några rader, får mycket inspiration vad de kan skriva om, om de får läsa igenom några exempel. Jag låter ofta eleverna maila uppgifter till mig också, så sätter jag in i "inspirationspärmen". T.ex kan det se ut såhär: (Detta är en elev i årskurs 8 som har skrivit. Hon fick MVG i slutbetyg)
Bonjour!
Je m´appelle XXX XXX. J’ai 14 ans et j´habite à Undersåker (près de Åre) à Jämtland. Je suis dans la huitième classe. J´ai habité à Undersåker depuis dix ans et j´adore ça ! C´est un village pas trop grand mais trés joli ! J´ai habité à Örebro avant, c´est bien aussi !
Ma mére habite dans une maison jaune près de mon père, il habite dans une maison jaune aussi. Ma mère s´appelle xxx et mon père s´appelle xxx, ils sont divorcés. Ma couleur préférée est noir, ça montre que je suis sérieuse...mais je trouve pas ça. J´aime bien faire du cheval. Mon cheval favori s´appelle Fuxia, elle est un grand cheval brun, elle est très adorable !
Je commence l´école à neuf heures moins vingt. J´aime bien l´école mais c´est dur parfois. J´ai lu francais depuis trois ans. J´ai les cheveux assez longs et bruns et rouges melangés. J´ai les yeux bleus.
Je mesure 1 métre 62 (je suis assez petite) Maintenant je lis Davinci koden de Dan brown, j´adore ça ! Il a aussi écrit Änglar och demoner, j’ai lu ça aussi. J´aime bien lire. Mon e-mail est xxx


Andra elever som läste hennes presentation, presterade bättre. De kopierade inte, skrev inte likadant, men de fick inspiration.
Jag gör likadant på nästan alla uppgifter i svenska. Är det små uppgifter, så jobbar de oftast två och två, sedan mailar de till mig. Lektionen därpå har jag satt ihop allt i ett dokument, så analyserar vi det. Mycket effektivt! Det har två vinster att göra på detta sätt. 1. Eleverna ser hur andra har löst samma uppgift och nästa gång de ska göra liknande sak, har de en större lösningspotential. 2. Eleverna skriver inte bara för läraren, utan de vet att alla andra kommer att läsa också, då blir de oftare seriösare och ger mer. Eleverna gillar att bli publicerade och få feedback genom att många läser deras alster.

Inga kommentarer:

Speakerrating

En helg i oktober var jag på en releasefest för en ny digital plattform. Davis JP Phillips har under 7-8 år tittat på 5000 tal och gjort en ...