söndag 30 november 2008

Ändra attityder

Många elever söker negativ uppmärksamhet och beter sig så att man ska bli arg på dem. Det är deras belöning. Om man skäller på dem får de alltså en belöning och de fortsätter sina nedåtgående spiraler. När jag övertar en åtta så tar det minst en termin att vända en nedåtgående spiral till en uppåtgående. Tre timmar i veckan i 17 veckor krävs ett enormt tålamod. Åttan är en jobbig tid för eleverna, de hamnar i identitetskriser, puberteten, är vuxna och barn samtidigt med mera. Jag visar var mina gränser i klassrummet finns hela tiden. Huvudsyftet är inte att jag ska få en drägligare tillvaro i klassrummet, utan att eleverna ska få arbetsro och kunna utvecklas. Efter ett tag så känner eleverna mer respekt för de andras arbetsro.
T.ex. så hade jag två tjejer i åttan med stor frånvaro. Det var för några år sedan, men jag berättar historien i nutid:
De har färgat håret svart och målar sig kraftigt med svart kajal och de är piercade. När de kommer så skäller jag inte på dem för att de har varit borta mycket, utan jag berömmer dem för att de kommer. Jag säger att jag hoppas att de ska välja att komma i fortsättningen med, för jag vet att de har kapacitet och att de har lätt för sig, och det innebär inga svårigheter att komma ifatt bara de jobbar. Det är svårt att få dem att sätta igång, så jag ägnar ganska mycket tid åt dem. Jag låter dem inte sitta för länge med varje sak, utan jag ger dem en uppgift och sedan är jag tillbaka inom 3-5 minuter och kollar av den och berömmer. Om de inte har gjort den gör jag den med dem och berömmer. Efter en stund så börjar de faktiskt att jobba.
Jag tror att positiv feedback är drivmotorn. Tjejerna börjar jobba för att de möts av respekt och beröm fast de kanske inte riktigt är värda det. Om jag hade skällt ut dem hade jag antagligen kränkt deras integritet vilket hade varit den anledning de sökte för att slippa jobba. Då skulle felet ha varit mitt och jag skulle ha varit dum i huvudet och då är det helt OK att skita i skolan. Lektion efter lektion under en termin sliter detta på krafterna, men när belöningen kommer och det inte alltid är en kamp så känns det som en stor kick. Efter ett tag kan man börja att plocka ut på pluskontot och ställa lite högre krav på dem.
Jag är ansedd som en schysst lärare på skolan och det har jag jobbat hårt för. Jag har mycket starka och tydliga gränser för hur man beter sig på mina lektioner och jag markerar när någon går över gränsen, kanske inte med en utsällning, men med en förklaring. Jag respekterar mina elever, men de måste även lära sig att respektera mig och sina klasskamrater.

Inga kommentarer:

Speakerrating

En helg i oktober var jag på en releasefest för en ny digital plattform. Davis JP Phillips har under 7-8 år tittat på 5000 tal och gjort en ...