måndag 12 januari 2009

Grammatik är kul :)


Jag tycker att undervisning går hand i hand med hur ett barn utvecklas. Vad kräver ett litet barn för att lyckas i livet? En trygg miljö, människor de litar på, en stimulerande miljö, mycket repetition. Jag tänker bara på frasen; titta lampan! Hur många gånger får inte ett litet barn lära sig just det? Jag försöker tänka hur jag som lärare ska kunna härma den naturliga utvecklingen hos mina elever som barn går igenom när de lär sig ett språk. Jag har kommit fram till att befästandet av regeln och massor av repetition är viktigt.

Låt oss säga att jag håller på med ett grammatikmoment; futurum.
1. Jag förklarar kort hur futurum bildas, eleverna tar anteckningar.
2. Sedan får de förklara för varandra hur futurum bildas. Kan de inte förklara så att den andre förstår så har de antagligen inte förstått själva. När vi nu har kommit så långt tycker mina elever att allt är frid och fröjd, de KAN ju futurum. Då utsetts de för nästa test,
3. De ska skriva tio futurummeningar var, först på franska sedan på svenska. Jag har märkt att just tio är ett magiskt tal, det är först efter tio meningar de börjar förstå principen. De får lämna in dessa tio meningar till mig. Jag rättar dem och sedan skriver jag ner ett papper med två spalter på just det grammatikmomentet, svenska på ena sidan och franska på den andra.
4. Nästa lektion får de jobba med 46 meningar, då har jag tagit 2-3 meningar av varje elevs meningar. Då ska de först läsa den franska översättningen högt och sedan översätta den. När de har gjort övningen passivt, dvs från franska till svenska så ska de göra den aktivt, från svenska till franska. Då håller de för den franska sidan och översätter från svenska till franska. Vinster: De automatiserar ett grammatikmoment så att hjärnan fixar en struktur som de egentligen inte behöver kunna grammatiskt, för så är våra hjärnor konstruerade. De pratar högt på franka hela tiden. De låter franska. De jobbar gör själva och de jobbar i sin egen takt. Jag tycker att det är mycket vinst.
5. Sedan de har gjort detta får de förklara hur futurum bildas en gång till. Då känns de som de kan använda sig av futurum. På detta sätt skapas en känsla för språket. Jag måste poängtera att det är det muntliga som är viktigast.

Jag har massor av meningar på olika grammatikmoment (franska), maila mig om ni vill ha något! Jag kanske har just det!

2 kommentarer:

Anonym sa...

Hej
Jag är intresserad att ta del av dina grammatikmeningar. Din strategi tilltalar min syn på grammatikinlärning.

TACK PÅ FÖRHAND.
jeanette

Marie Rödemark sa...

Oj! Jag har inte sett denna kommentar innan, maila till mig så ska jag skicka mer material! marie.rodemark@telia.com

Speakerrating

En helg i oktober var jag på en releasefest för en ny digital plattform. Davis JP Phillips har under 7-8 år tittat på 5000 tal och gjort en ...