lördag 15 mars 2008

Hur lockar man elever att läsa franska?

Nu fick jag en fråga för ett tag sedan hur man kan locka eleverna att läsa franska.

Hej, jag jobbar på Hedäng 7-9 i Storvik, Gästrikland och behöver hjälp. Läsåret 06/07 valde EN elev att läsa franska. Vi har cirka 100 elever i varje årskurs.Jag är spec-lärare och har svenska och engelska men har bott 25 år i Frankrike och vill ta över undervisningen i franska 07/08 för de nya 7:orna.Vill ha förslag på hur man bäst lockar så många som möjligt till franska! Finns det någon lista på franska ord i svenskan och franska ord i engelskan/amerikanskan.?Bra ideér till rolig introduktion! Hjälp! Merci d'avance et de votre diligence, Eva Coste

Maila mig (marie.pettersson@compaqnet.se) ifall ni vill ha en lista på ord som är lika svenskan.

Oui, oui je peux peut-être t'aider, je suis moi même prof de francais dans un mini collège (100 élèves en tout!) et au max 6 en cours 9! Je suis moi même francaise et j'enseigne de facon très différente et à Kvistbergsklan (Värmland) on commence déja au cours 6, histoire de démarrer tranquillemnet et d'intéresser les élèves au francais.Je mélange beaucoup de jeux , chants et d'execices créatifs et ma vision ce n'est pas de faire croire aux élèves qu'is vont pouvoir parler francais couremment après 4 ans , c'est plutôt de leur donner le gout d'explorer une autre culture, d'agrandir leur perception du monde et de la vie etc...Et dans Salut 1 il y a une petite liste de mots francais qu'on retrouve en suèdois, dans le manuel du prof. Catherine

Att locka elever till franskan gör man väl bäst med att starta med en liten grupp (muta dessa elever till första gruppen?) och sedan göra lektionerna så intressanta och roliga att ryktet sprider sig till nästa år. Jag har själv mycket kul för mig första året som memory, lekar, plancher, dialoger etc. Eleverna brukar också uppskatta att skynda långsamt och upplever lektionerna som avslappnade och sköna har jag förstått. Sen kan man köra "racet" i återsående 3 åsrkuser. Det är också en av anledningarna till att jag tycker det är bra att få börja i 6an med franskan och ta det lite piano....Detta var lite tankar helt spontant. Amicalement, Maggan i Hallen

Till din vän som efterlyste tips för att värva franskelever tänkte jag på soccerlingua som beskrivs i senaste Lingua. Något för sportintresserade? http://www.soccerlingua.net/ Birgitta Önnerfält

Salut!När jag presenterar franska för de blivande 7:orna så använder jag mig av en pärmn som heter Pröva på franska. Jag pratar mycket med eleverna och de får chans att ställa frågor om vad olika saker heter på franska. Jag brukar presentera mig på franska och sedan får de lära sig vad "jag heter", siffrorna, månaderna, veckodagarna, färger och frukter heter på franska.Hälsningar Solveig Kihlström Sundsborgsskolan Säffle

För några år sedan gjorde vi en satsning,som slog väl ut för franskans del. Jag tog med mig några sjuor, som hadeövat in enkla presentationer, som de framförde i år6-klasserna. Sedanpratade vi tillsammans omord i svenskan som har franskt ursprung och hade bl.a till vår hjälpPetite Chouettesidan 5 och 6. De fick hjälp av våra elever att kombinera ord och bild.Därefterfick de smaka på att uttala orden.Vi hade också med oss en liten film,som någraelever hade gjort.Hoppas detta kan ge inspiration!/Anita

Musik...sjunga poplåtar gillar en del. Ladda ner/beställ fransk musik, text finns på nätet. Mat...själv har jag hittat en butik i stan som säljer croissant-deg på burk. Vi åt en fransk frukost i morse faktiskt. Killarna kanske kan lockas av landstigningen av Normandie. Framhåll att det är ett stort språk i Europa och EU. Hälsningar Emma Isaksson

Skriv gärna kommentarer!

1 kommentar:

Anonym sa...

Man låter eleverna lyssna på Yelle, ett fransk electropop-band. Från en numera mycket ambitiös franska-elev :D

Au revoir!

Speakerrating

En helg i oktober var jag på en releasefest för en ny digital plattform. Davis JP Phillips har under 7-8 år tittat på 5000 tal och gjort en ...