söndag 25 januari 2015

550 aktiva fransklärare :)

Jag håller på med ett mastodontarbete! För ett och ett halvt år sedan bytte jag dator, och det blev totalfel. Vem kunde tro att byta från Outlook express till Outlook skulle vara ett sådant problem? Det låter ju nästan lika! 
   Allt blev fel, jag kunde inte ta emot mail med något bifogat, då stannade hela systemet. Mina fantastiska grupper av lärare bara försvann och kvar fanns tomma grupper och 3800 mailadresser som skulle sorteras.
   För en vecka sedan tog jag itu med problemet. Jag vet inte om jag har mer tid nu eller om mitt samvete är trött på att inte ha fixat det. 
   Det finns en support som kostar 19 kronor per minut att ringa, det tog den stackars killen 45 minuter att fixa min outlook så att jag i alla fall kunde ta emot mail. Jag har kvar alla mailadresser, men inte i mina språkgrupper.
   Nu har jag suttit sedan i måndags och ordnat mina fransklärare, tagit bort de adresser som inte funkar eller uppdaterat dem. Det visar sig att jag har 550 aktiva adresser till fransklärare runt om i Sverige! Vilken skatt! Det vill säga om någon har en fråga, eller vill sprida något, till exempel om fransklärardagen den 28 februari i Göteborg, så är det bara att maila mig, så skickar jag vidare till 550 lärare.
Jag ska fixa mina spanskgrupper, tyskgrupper, engelskgrupper med, så kan jag fortsätta att vidarebefordra material, frågor och information. 
   Sedan ska jag lägga in de 100-tals mailadresser jag har fått när jag har varit ute och föreläst under den tiden min mailbox inte har fungerat!
   Vill ni vara med på min lista, maila namn, skola, stadie och vilka ämnen ni undervisar i. Gärna vad ni har för läromedel om ni är fransklärare, om ni har Mais Oui eller Escalade så har jag massor med extramaterial.

Må så gott därute så ska jag fortsätta att fixa mailadresser i några veckor till!

2 kommentarer:

Anonym sa...

Fantastiskt jobb du gör!!
Men varför är Fransklärardagarna på sportlovet varje år?

Marie Rödemark sa...

Jag vet inte. De kanske inte vet att Norrland har sportlov då?

Speakerrating

En helg i oktober var jag på en releasefest för en ny digital plattform. Davis JP Phillips har under 7-8 år tittat på 5000 tal och gjort en ...