tisdag 27 januari 2015

Byta etiketter :) och egna fördomar

Jag jobbar med att sätta nya etiketter på mina elever. Läs gärna om det på min blogg, Spansklärardagar, där pratar jag om att byta etiketter.
Idag skulle vi börja med muntliga övningar i min fordonsetta. Reaktionen väntade inte på sig. Ingen ville hålla något muntligt. Okej, men idag ska vi testa något nytt! Det är bra att börja med mycket korta övningar för att få bort en negativ känsla Smiley smile.
  Jag började med att alla skulle klippa ett A4 i 8 bitar. Så små ska deras stödlappar vara. De ska bara skriva några korta nyckelord som syns fast de har handen nere vid höften. Jag berättade deras historia: skriv ner ett djur, djuret har skadat sig, beskriv, gå till en veterinär, berätta vad djuret heter och beskriv skadan, berätta vad veterinären rekommenderar och gör.
De skulle stå två och två mitt emot varandra och berätta sin historia. För att bana in nya känslor efter man har gjort något muntligt skulle den som lyssnat klappa händerna och den som pratat skulle räcka upp händerna i en segergest Smiley smile
Något mycket intressant händer. Eleverna slutar helt att fokusera på att de ska göra en muntlig grej utan fokuserar helt på varför de ska klappa händerna och att det är ju ganska nördigt att sträcka upp händerna i en segergest!!! Jag berättar igen att det är bra att få en applåd och att kroppen och hjärnan kommer ihåg segergesten på ett positivt sätt.
Alla gör sin muntliga redovisning två gånger och ingen reflekterar över att det var jobbgt att prata muntligt om något, eftersom de helt förflyttat fokuset på segergesten.
Till och med de som sagt att de aldrig skulle göra något muntligt lyckades och efteråt diskuterade jag igen känslan kroppen har när man får en applåd och gör en segergest! Alla hade lyckats med sin uppgift och dessutom fått applåder två gånger.
Nästa gång ska jag öka på det muntliga med 20-30 sekunder och dela in dem i grupper om tre. I tre veckor ska de förbereda korta muntliga anföranden och jag hoppas att alla har ändrat sina känslor inför att hålla muntliga föredrag efter dessa veckor. Om allt går lika bra som idag så kommer de ha suddat ut sin etikett "hatar att hålla föredrag" lagom till nationella provet 

Inga kommentarer:

Speakerrating

En helg i oktober var jag på en releasefest för en ny digital plattform. Davis JP Phillips har under 7-8 år tittat på 5000 tal och gjort en ...