onsdag 24 februari 2010

Fortsättning... Tips till steg 5

Jag har undervisat i steg 5 i många år. Vi brukar läsa någon roman typ La vie devant soi eller La bicyclette bleue och vi har sett otextade franska filmer. Om man planerar en studieresa till Paris så kan man verkligen detaljstudera Paris och alla sevärdheter så att de känner sig bekanta med staden och vet vad de vill se mer än Eiffeltornet. Egna små "noveller" tycker de flesta om att producera och i vissa grupper går det bra att skriva/spela små pjäser. Catharina

Jag har låtit mina elever i steg 5 förbereda och hålla ett argumenterade tal på franska. Jag började med att dela ut en stencil med "mots de liaisons" för att sedan kort gå igenom ett passande upplägg för ett argumenterade tal (inledning, huvuddel med argument & bemötande av motargument och avslutning). Sedan fick de några lektioner på sig att förbereda sig. Uppgiften avslutades med att alla fick hålla sitt tal på ca: 3 min. De fick själva bestämma vad de skulle prata om och det blev t.ex. "Därför bör man köpa ekologisk mat", "Film är bra för inlärningen", "Mer idrott i skolan", "Därför bör vi ha skoluniformer i Sverige" etc. Det fungerade riktigt bra. Min grupp är dock ganska liten och eleverna känner sig väldigt trygga med varandra vilket jag tror är en förutsättning för att eleverna ska våga göra den här typen av uppgift på franska.Jag bifogar min stencil med "mots de liaisons".
Hälsningar Johanna (är det någon som vill ha "mots de liaisons" Maila mig så skickar jag marie.rodemark@telia.com)

Jag kan bara tänka på LE POINT DU FLE som har övningar och material för alla nivåer.
Bonne journée Jaqueline

Jag har också steg 5. Ett tips jag har är att man kan göra ett “nyhetsprojekt” där de börjar med att läsa tidningsartiklar, sedan övergår till att lyssna på nyheter på t ex France 2 www.france2.fr Därefter brukar jag börja med att ge dem i läxa att berätta vad de förstått av nyheterna. Sista steget blir att de t ex parvis gör en “nyhetssändning” inför klassen som de kan basera på vad de läst i tidningen eller hört på TV-nyheterna. Jag har också använt boken “Savoir-vivre avec les Français”, Hachette och låtit eleverna göra grupparbeten om olika teman. // Ann-Marie

Inga kommentarer:

Speakerrating

En helg i oktober var jag på en releasefest för en ny digital plattform. Davis JP Phillips har under 7-8 år tittat på 5000 tal och gjort en ...