onsdag 24 februari 2010

Kontakter i Frankrike

Jag fick frågor från kollegor. Om det är någon som har tips kan ni gärna lägga till dessa i kommentarerna. Jag kommer att lägga in svar allteftersom i detta inlägg, allteftersom jag får svar.
Lite frågor från kollegor.

Jag har några elever, 7 för att vara exakt, som läser Franska steg 4 (åk 2) på Leksands gymnasium. De skulle vilja ha franska brevvänner att bara skriva till om ditt och datt, inget ambitiöst projekt alltså. Kanske det finns någon som har kontakt med något gymnasium i ett fransktalande land?
Med vänlig hälsning Marie-Louise


Jag har en liten fråga. Jag undervisar 7-9 och brukar åka till Paris med mina 9:or varje vår. Vi har då besökt en skola under en halvdag och varit med på några lektioner och även talat om/presenterat vår stad, Örebro och Sverige. Rektorn på den skolan som vi varit på har nu gått i pension och det finns inget intresse från den nuvarande till förnyad kontakt. Har du några kontakter du kan förmedla eller vet du hur vi kan gå till väga. Jag har försökt maila några "collèges" men ej fått svar. Det känns tokigt att åka till Paris med mina ungdomar utan att de får; i alla fall lite, träffa franska ungdomar och tala franska.
Med vänliga hälsningar Carina


Jag jobbade på gymnasiet tidigare. Ett bra sätt att hitta "villiga" skolor är att kontakta Le rectorat inom någon region. Där har man koll på läget.
Hälsningar Göte

Inga kommentarer:

Speakerrating

En helg i oktober var jag på en releasefest för en ny digital plattform. Davis JP Phillips har under 7-8 år tittat på 5000 tal och gjort en ...