söndag 11 maj 2008

Positiv individuell konkret feedback


Jag tänkte ge exemple på konkret positiv individuell feedback.

Om någon elev har suttit och jobbat koncentrerat 5-20 minuter. - Otroligt bra och koncentrerat du har arbetat. Jag har studerat dig i ... minuter. Du har hunnit massor. Och vad du har tränat din koncentration och fokusering. Det kommer du att ha nytta av. Kanonbra!

Någon elev sitter och läser halvhögt. Jag lyssnar. - Jag tycker att du har förbättrat ditt flyt när du läser högt. Det märks att du har lysnat på texten och läst den flera gånger. Speciellt dina ... (här är det olika för varje språk, jag tar upp några franska saker) nasaler och bindningar är kanon. Det blir verkligen skillnad när du läser samma text så många gånger. Jättebra jobbat. Om du fortsätter så med texterna i boken kommer du att utvecklas massor uttalsmässigt.

Om någon elev sitter och skriver fritt. -Vad bra att du skriver mer detaljerat och använder adjektiv för att beskriva mer. Du har dessutom böjt de flesta av verben efter rätt person. Otroligt bra!

På så sätt arbetar jag mig igenom en klass. I början var det svårare, sedan blir det mer automatiskt att hinna med hela klassen och att det inte känns svårt att hitta ord för att berömma dem.

Jag ger även konstruktiv feedback så att de ska utvecklas.

Lägg gärna till era kommentarer på konkret individuell positiv feedback!

Inga kommentarer:

Speakerrating

En helg i oktober var jag på en releasefest för en ny digital plattform. Davis JP Phillips har under 7-8 år tittat på 5000 tal och gjort en ...