lördag 4 oktober 2008

Dalai Lamas relativitetsteori

Dalai Lama har sagt mycket bra, men en sak han har sagt som jag har fastnat för är hans relativitetsteori. Han påstår att det man jämför med avgör graden av lycka. Om jag hela tiden jämför mig med sådana som har det bättre, är rikare, snyggare, smartare så blir man inte lika lycklig som om man jämför sig själv med de som är likadana som jag eller sämre!

I Mitt liv som hund – jämför sig pojken med Laika – hunden som dog uppe i rymden utan mat, när hans verklighet med en dödsjuk mamma gör för ont.

Jag brukar jämföra mig med kvinnorna i Indien. Att jag är glad att jag är kvinna i Sverige istället för i Indien. Vet ni om att kök i Indien är en mycket otrevlig plats att vara på för en kvinna. Det är nämligen så att är man av kvinnligt kön och befinner sig i ett kök i Indien har man större chans att brinna upp än om en man befinner sig där! Graden av köksolyckor i Indien är flera 100% större än i övriga världen. Kvinnorna brinner helt enkelt upp i köket… när mannen vill bli av med henne...

För det betyder det inte att jag som kvinna eller jag som människa ska acceptera en massa saker bara för att det är bättre i Sverige. Men ibland har vi en tendens att förstora vissa fjädrar och göra hönor av dem för snabbt. Vi värdesätter inte de små sakerna tillräckligt. Ibland behöver vi tänka till och räkna upp alla saker som är bra i våra liv!

Inga kommentarer:

Speakerrating

En helg i oktober var jag på en releasefest för en ny digital plattform. Davis JP Phillips har under 7-8 år tittat på 5000 tal och gjort en ...