onsdag 8 oktober 2008

Miljön i klassrummet

Miljön i klassrummet är viktig. Jag går alltid in innan lektionen och ser till att det klassrum jag ska vara i inte ser ut som ett bombnedslag. Nu har jag sådan tur att jag har ett alldeles eget klassrum som jag har alla mina lektioner i. Jag uppmuntrar er verkligen att tjata på skolledningen tills ni får det. Jag hittade en sal i källaren som inte användes, jag lade ner 40 timmar på att städa ur, möblera och göra trivsamt och franskt, så nu är jag allmänt kallad källarfranskan på skolan. :) Efter 8 år så har rektorerna flyttat mig anständigt ovanjord, men jag har samma förutsättningar som i min källare. Jag kan skapa min vision i detta klassrum. I de flesta böcker om inlärning står det att den information som sitter på väggarna och som eleverna omedvetet sitter och läser går in i deras hjärnor på ett för eleven omedvetet sätt. Jag har de 10 vanligaste oregelbundna verben precis bredvid svarta tavlan i så kallade verbplanscher. Om jag har någon ny grammatik så gör jag planscher av det och sätter upp på väggarna.
Om det nu inte går på er skola att fixa en egen sal kanske ni kan gå ihop två stycken och dela på en sal. Det blir vinst att ha de flesta lektionerna i samma sal. Det blir en trivsammare miljö. Jag brukar hävda att vill de (rektorerna) att jag ska en stimulerande, individualiserande och kommunicerande pedagogik, så måste jag helt enkelt vara i samma sal. Hur ska jag kunna totalindividualisera om jag måste hämta material i andra änden av skolan mitt i lektionen när någon elev kommer in på en helt ny idé och arbetssätt?

2 kommentarer:

Anonym sa...

Hej Marie!
Vad glad jag blev när jag såg att du har startat en blogg. Nu kan man inspireras och lära av dig fast man har tagit studenten. Perfekt!:)
/ Elin Fredriksson

Marie Rödemark sa...

Vad du är gullig, Elin!

Speakerrating

En helg i oktober var jag på en releasefest för en ny digital plattform. Davis JP Phillips har under 7-8 år tittat på 5000 tal och gjort en ...