lördag 7 mars 2009

Förklok och efterklok

Jag har sex grupper på gymnasiet i svenska och 1,5 på franska. I somras jobbade jag fram planeringen på i stort sett hela svenska A-kursen. Jag visste att jag skulle få en tuff tid eftersom min man var så sjuk. Det räddade mig under hösten! Jag behövde i alla fall inte planera lektioner för tre klasser. Det är bra att vara förklok! Att tänka innan så att det blir en bra struktur och planering.

Detta sportlov (vi norrlänningar har sportlov vecka 10) har jag varit efterklok! Jag har sett allt jag har missat i min planering. Bland annat så jobbar jag med portfolios i franskan. Där är allt solklart för eleverna. De kan i stort sett sätta betyg på sig själva efter avslutat kurs. Varför tänkte jag inte på det innan i svenskan? Jag hade svårt att få tiden att räcka till förra terminen på grund av massor med orsaker. Men egentligen har vi alla orsaker att inte hinna med. Jag har suttit och planerat och strukturerat upp allt i efterhand under vecka 10! Det tar tid! Nu har jag snart tre välordnade högar med elevernas porfolios med allt de har gjort och alla kommentarer jag har skrivit. Tänk om jag hade tänkt på det från början, då hade jag kunnat vara ute mer på min sportlov!
Men jag tror att det är så i livet. Bra att vara förklok och efterklok. Man kan tänka på mycket innan, men inte allt!

Inga kommentarer:

Speakerrating

En helg i oktober var jag på en releasefest för en ny digital plattform. Davis JP Phillips har under 7-8 år tittat på 5000 tal och gjort en ...