onsdag 26 mars 2008

Kåseri kring inlärning

Varje dag jag åker till arbetet är det kul! Jag älskar kicken när eleverna utvecklas, när de tänker i andra banor, går utanför sig själva och vågar ta nya steg. Visst kan det vara struligt på arbetet med ekonomi, skolledning, lokaler, scheman, individuella löner m.m. För mig är medvetna val viktiga, till exempel att välja att se det som är bra, kul, inspirerande, engagerande med arbetet. Hur jag själv kan förändra de saker som irriterar mig så att min arbetssituation blir så optimal det går. Anders Haglund, en positivitetscoach, säger att
Din upplevelse av livet beror till 10 % på vad som händer dig och till 90 % på hur du reagerar på det som händer dig.”

Det beror alltså till stor del på en själv hur man upplever sitt liv, sina relationer sitt arbete. Jag har varit lärare sedan 1989 och hoppas att jag, i resten av min lärarkarriär, kommer att ha samma känsla som nu när jag åker till arbetet!

Förutom att välja synsätt så kan man välja förebilder! Jag ”knycker” de egenskaper mina förebilder har som jag gillar och sedan gör jag likadant. Mina förebilder är viktiga för min kunskapssyn, optimal utveckling, livet, universum och allt det där. Min mamma är mycket positiv, glad och full av energi och min pappa har inte några mentala gränser. Detta har resulterat i att jag är en hopplöst positiv människa som tänker i andra banor och tror att allt är möjligt och att den enda som hindrar mig från att utvecklas optimalt är jag själv!

Under hela min skolgång har jag experimenterat med min egen inlärning. Det var omöjligt att sitta still och lära sig! Jag tyckte att det var enormt ineffektivt! Bara göra EN sak samtidigt? Idag kanske jag skulle ha blivit rubricerad som ett bokstavsbarn, oupptäckta förkortningar på 70-talet. Jag läste in mina läxor och provförberedelser på kassettband och gick ut och gick, cyklade eller om det var fint väder, låg ute och solade och lyssnade. Jag pluggade ofta med hörlurar på med hårdrock på högsta volym. En höst i gymnasiet stickade jag sju tröjor samtidigt som jag pluggade.

När jag var 16 hörde jag något intressant på teve: att man kan lära sig när man sover. Ett prov läste jag inte alls på i vaket tillstånd, utan lät kassettbandet gå på natten. Jag skulle testa om jag hade lärt mig något. Det hade jag naturligtvis inte! Jag hade inte många rätt på det provet! Jag förklarade vad jag hade gjort för läraren och hon sa att det var en av de mest befängda bortförklaringar hon någonsin hade hört!

På högskolan i Örebro fick jag Jan-Henrik Granberg, lärare i franska. Han är en stor förebild och inspirationskälla. För att överleva A-kursen fortsatte jag att hitta på olika metoder. Jag fortsatte med mitt kassettinspelande. För att få ekonomin att gå ihop jobbade jag på Tvättman. En dag per vecka matade jag in handdukar i en maskin och lyssnade på glosor på band. Oregelbundna verb i alla former lärde jag mig också på Tvättmans golv. Jag sjöng, rappade, associerade. De andra anställda måste ha trott att jag var helt rubbad!
På lärarhögskolan fick jag höra att jag skulle vara handledare och den tid jag pratade stal jag från eleverna. ”För att eleven ska kunna lära sig bör eleven göra själv och det är upp till dig att hitta bra strukturer och pedagogiska sätt att komma dit,” sa min metodiklärare Sten-Gunnar Hellström. Ingvor Sundell, min handledare på Brantingskolan i Uppsala ifrågasatte varje gång jag avbröt mina elever när arbetade. Hon gick igenom allt viktigt i början av lektionen och när eleverna började arbeta skulle jag vara handledaren och bara hjälpa vid behov, berömma, ge feedback, förklara eller bara ge uppmärksamhet.
Jag tycker att kunskap ska vara kul. Man kan nästan lära sig vad som helst bara man tycker att det är kul. Vi lärare har makt att förändra skolan och göra den mer lustfylld. Kraven behövs inte sänkas för att det är kul, tvärtom så kan man kräva mer av eleverna.
Det du ger är det du får! Ge visioner att allt är möjligt så blir det så!

2 kommentarer:

Backa skola sa...

Hej Marie!
Vad glad jag blev när jag läste om dina knasiga idéer du testat! Jag känner igen mig själv i detta! Jag vet att jag kom på att om jag läste glosorna precis innan jag skulle släcka och sova så "sov jag in dem" -jag behövde inte plugga så mycket utan på något sätt malde jag in dem i sömnen...
Jag tror precis som du att var och en måste hitta sitt sätt att lära in på. Vår uppgift är att ge de verktygen att hitta sitt sätt, dvs ge dem massor av förslag och låta dem testa olika sätt för att förhoppningsvis hitta sitt optimala sätt.
Jag har upptäckt att mina högstadieelever älskar att rabbla grammatik, t ex possessiva pronomen och alla lär sig det som rinnande vatten utan problem.
Mvh Anna Magnusson

Marie Rödemark sa...

Tack för din långa kommentar! Jag håller med dig precis. Man kan nå de mest ovilliga elever. Hur rabblar du possessiva pronomen? Vore kul att veta! :)

Speakerrating

En helg i oktober var jag på en releasefest för en ny digital plattform. Davis JP Phillips har under 7-8 år tittat på 5000 tal och gjort en ...