lördag 9 augusti 2008

Inget nätfusk!

Detta skriver jag till eleverna om att producera själva:
Uppgifterna kommer att skräddarsys så att det i stort sett blir omöjligt att kopiera från nätet. Var medveten om att du inte kan hämta en hel mening från nätet utan att ange en källa varifrån du har hämtat den. Det är annars stöld av annans material. Max tre ord får du hämta. Du kan få göra referat, men då ska allt vara omskrivet med dina egna ord. Om du tar hela meningar ska det vara citattecken och källhänvisning. Om du kopierar från nätet så blir det naturligtvis IG på den uppgiften. Eventuellt skickas även uppgiften till dina föräldrar med ett följebrev.
Ofta så gör man samma fel när man skriver. Det finns stavfel av alla de slag, meningsbyggnadsfel, styckeindelningsfel med mera. Ditt språkliga fingeravtryck hjälper mig också att se att du har skrivit dina texter själv och inte hämtat från nätet. Om du t.ex. konsekvent gör fel när du börjar nytt stycke, men inte i en tredjedel av det du skrivit, så kommer jag naturligtvis undra varför du har bytt taktik just där. Jag kommer antagligen att ifrågasätta det med och antagligen även söka på nätet själv. Det är ett stort problem idag i skolan att elever ”knycker” från nätet istället för att skriva själv. Du ska utvecklas, språk är makt, men måste du skriva dina texter själv, annars lär du dig bara att kopiera.

Inga kommentarer:

Speakerrating

En helg i oktober var jag på en releasefest för en ny digital plattform. Davis JP Phillips har under 7-8 år tittat på 5000 tal och gjort en ...