tisdag 24 juni 2008

Eget klassrum - en utopi?


Efter 14 månaders mammaledighet, så åkte jag till skolan igår för att "kolla ställningarna". Ja, vad ska man säga? Mitt älskade klassrum "La Cave" var helt förändrat! Lite historia om La Cave.
För ungefär 6 år sedan så kämpade jag som ett djur för att få ett eget klassrum, en utopi för många. Jag frågade den viktigaste personen på skolan, en som vet allt, och på min skola är det vaktmästaren Stefan. Frågan jag ställde var: Finns det något utrymme på hela den här skolan som inte används och som är tillräckligt stort för att rymma 25 elever? Det var så jag hamnade i källaren. Jag fick till och med ett smeknamn "källarfranskan", *ler* mycket passande! Två veckor och en full conteiner senare, så var rummet tomt. Jag hittade alla bänkar och stolar i lagerlokalerna skyddsrummen. Under fem år har miljöskyddsinspektionen försökt att få bort mig. Som tur är har lokalen enligt dem varit så dålig att ingen annan har kunnat haft lektioner där. Jag har trivts i mitt undanskymda paradis. Jag har haft alla min lektioner där + mitt alldeleles egna arbetsrum och jag har kunnat arbeta alldeles ostört.
Nu ska de flytta mig!!! Jag ska hamna anständigt ovanjord. Rektorerna har lovat samma förutsättningar ovanjord, men jag undrar jag. Tror ni att jag kommer att få husera i en alldeles egen sal där miljöskyddet säger att fler får undervisa? Jg är skeptisk, men jag försöker att vara optimistisk. Efter fem år så ska jag alltså flytta hela franskinstitutionen ovanjord. Det känns lite omtumlande.

Inga kommentarer:

Speakerrating

En helg i oktober var jag på en releasefest för en ny digital plattform. Davis JP Phillips har under 7-8 år tittat på 5000 tal och gjort en ...