måndag 30 juni 2008

Kurragömma - en lek att bli hittad!

Jag älskar att läsa böcker som ger verktyg. Jag håller mycket på med feedback och hur man kan få elever att brinna med hjälp av feedback. Passande nog finns det en bok som heter just det: Feedback av Øiestad, Guro. I början så berättar hon om sin treåring som älskar att leka kurragömma. Hon gömmer sig på samma ställe varje gång och mamman blir lika glad varje gång hon hittar dottern. Guro förklarar att kurragömma inte går ut på att gömma sig, utan att bli hittad, och helst på ett positivt sätt!

Genom livet så gömmer man sig på de mest konstiga sätt, genom attityder, utseende, beteende med mera. Ungdomar har ett fascinerande sätt att gömma sig på. De är så attitydiga så att man kan storkna som lärare. Lektion efter lektion så testar de gränser.
Jag fick lite av en uppenbarelse när jag läste Feedback under ett sommarlov. Speciellt en tjej i högstadiet var svartklädd, piercad och otrevlig. Det enda den tjejen ville var att bli hittad av någon som blev glad över att hitta henne. Tyvärr så blev ju de flesta väldigt arga på henne. De första lektionerna jag hittade henne på ett positivt sätt var hon minst sagt chockad. Hennes beteende ledde inte till att jag blev arg eller att jag skickade ut henne. Jag sökte upp henne med fem minuters mellanrum och gav henne energi och feedback. Efter den första veckan så övergick hennes förvåning till ett ännu hemskare beteende. Hon kollade gränserna. det gjorde hon under 5-6 veckor, tre lektioner per vecka. Jag hade bestämt mig för att testa på just henne, så jag gav inte upp. Jag fortsatte att peppa henne. Hon är mycket musikalisk, och hade därför ett mycket bra uttal, så jag spann vidare på vilka verktyg hon lärde sig lättast med.

Vid novemberlovet så började hon att tina, efter jul så jobbade hon ganska bra på lektionerna. I nian så var hon inte längre svartklädd med kajal överallt. Jag vill inte påstå att det var mitt beteende som fick henne att lämna sitt svarta stadie, men jag vet att hennes ansträngningar på mina lektioner var ett resultat av den energi jag lade ner.
Läs boken Feedback och börja hitta era elever som gömmer sig. De vill inget hellre än att bli hittade! Pss... jag vet att det tar mycket energi, men det ger väldigt mycket med när man lyckas!

Inga kommentarer:

Speakerrating

En helg i oktober var jag på en releasefest för en ny digital plattform. Davis JP Phillips har under 7-8 år tittat på 5000 tal och gjort en ...