lördag 21 juni 2008

Mental coaching och verktyg


Jag håller på att skriva en A-kurs i svenska. Jag ska ha tre A-kurser efter sommaren och jag ska underlätta för mig och förbereda allt innan. Min vana trogen så gör jag materialet själv. På något vis tycker jag att det saknas en tankegång i många läromedel. Jag tycker inte att läromedel är tillräckligt tydliga i varför man ska lära sig en sak. Verktyg och mental coaching, det är det som saknas, enligt mig. På något sätt så tror jag att vi lärare och läromedelsförlagen tar för givet att eleven ska fatta det själv! Här är början på min kurs...

Jag är helt övertygad om att vi alla kan utvecklas mer än vad vi tror. Vi utnyttjar bara en bråkdel av våra hjärnor och det finns otroligt mycket mer att ta av. Vi är ofta själva det största hindret för vår egen utveckling, eftersom vi tror att vi inte klarar en sak eller inte vågar pröva för att vi är rädda att misslyckas. Vi hindrar oss själva genom att välja att inte utvecklas optimalt.
Jag vill att du ska spränga dina gränser i den här kursen. Jag vill att du vågar testa på nya saker och i och med det kommer du att utvecklas massor. Det är hur du väljer att tänka som gör hur du kommer att utvecklas, därför kommer jag att vara din mentala coach under denna kurs. Vi ska hålla på mycket med självkänsla och självförtroende. Det är två viktiga ingredienser i svenska och att våga använda sitt språk. Jag vill att du avslutar den här kursen med det högsta betyg du kan få. Du ska inte nöja dig med mindre! Antagligen kan det vara högre än vad du har tänkt dig.
Ju fler verktyg du får i din mentala verktygslåda desto lättare är det att använda dem mer effektivt. Därför kommer jag att ge dig många verktyg som jag kommer att se till att du använder på lektionerna. Vissa kan upplevas som annorlunda, men jag lovar att de kommer att ge resultat. Jag kommer att ta upp dem och repetera dem ofta. Använd dem i andra ämnen med.
Respekt För att alla ska kunna utvecklas optimalt så ska det vara ett bra klimat i klassrummet. Det är otroligt viktigt med respekt. Annars törs man inte göra saker eller gå utanför sig själv, vilket man måste om man ska utvecklas. Därför gäller följande:
· När någon pratar är de andra tysta.
· Inga nedsättande kommentarer, inte ens på skämt.
· Man skrattar inte om någon gör fel.
· Inga negativa miner när någon presterar något.

Inga kommentarer:

Speakerrating

En helg i oktober var jag på en releasefest för en ny digital plattform. Davis JP Phillips har under 7-8 år tittat på 5000 tal och gjort en ...