onsdag 11 juni 2008

Snart sommarlov

Snart är det sommarlov och jag vet att alla ni lärare därute behöver varje minut av ledighet efter ett års energigivande. Jag hoppas att ni har elever som ger tillbaka också, annars kan det kännas tufft. Några tips inför sommaren:
1. Boka inte upp den för mycket! Bodil Jönsson skriver i Tio tankar om tid att ju mer vi bokar upp oss och styckar upp tiden, desto snabbare går den. Jag tror att den verkliga resan är den man gör inom sig själv. Man behöver inte åka till exotiska platser för at uppleva något, det räcker med att ta itu med sig själv *ler*, så kan man åka på världens tripp!
2. Gör saker som får dig att växa.
3. Läs någon bra bok som gör att du måste fundera och ta ställning till något nytt. Ibland när jag står med någon bok i handen, måste jag verkligen tänka efter om jag har tid och ork att läsa den. Oftast när jag har läst en bok som är tankeomvälvande så är jag inte densamma efter jag har läst boken. Jag måste förändra vissa saker hos mig själv, därför tar jag beslutet innan jag köper boken. Men jag måste köpa någon sådan bok emellanåt i alla fall, för min egen utveckling.
4. Var med människor ni tycker om! Att vara med "energitjuvar" är förödande. Det dränerar en totalt.
5. Välj att skratta mycket. Det ger mycket energi.
6. *ler* Hångla så mycket ni kan! Det finns en bok av Klas Hallberg som heter just: Hångla mer: en bok om att ge sig hän.

Några boktips:

Social intelligens av Daniel Goleman. Jag har inte läst klart hela än, men det jag har läst har förändrat min syn på mycket! Bland annat står det att vid alla möten så kopplar våra hjärnor ihop sig likt ett datanätverk. Om jag träffar någon som är glad så börjar min hjärna automatiskt att producera samma "glada" substanser som den andra hjärnan, och detsamma gäller naturligtvis om man träffar någon som har negativa känslor. Otroligt intressant läsning som förklarar mycket. Konsten att vara snäll av Stefan Einhorn. Titeln pratar för sig själv, en bok som alla behöver läsa.
Godhetens kraft av Piero Ferrucci. Samma tema som ovan.
Pedagogdoktorns handbok av John Steinberg. En bra pedagogikbok, den riktar sig egentligen till vuxna elever, men det mesta är applicerbart på alla som vill lära sig.
100 sätt att rädda världen, som jag redan tagit upp i min blogg.
Den hemlige kocken: det okända fusket med maten på din tallrik av Mats-Eric Nilsson. Detta är en bok som är otroligt viktig att alla läser. Det är konsumenterna som styr. Om vi konsekvent väljer bort mat som är manipulerad med så måste det produceras "ärlig" mat. Jag läser bara ett kapitel i taget i denna bok eftersom det kräver stora förändringar när jag går och handlar. Det jag konsekvent väljer bort i dagsläget i innehållsförteckningarna är smakförstärkare. På det halvår jag har kollat så har smakförstärkarna försvunnit i alla fall lite. Jag är övertygad om att det är tack vare denna bok. Orka bli medvetna!

Skriv gärna och berätta om ni har läst någon av böckerna och berätta om de har gett er något.

Inga kommentarer:

Speakerrating

En helg i oktober var jag på en releasefest för en ny digital plattform. Davis JP Phillips har under 7-8 år tittat på 5000 tal och gjort en ...