torsdag 17 april 2008

Mer röra-sig-tips av Mikaëla Lind i Uppsala

Viktigt att röra på sig!
Alla vet att det är viktigt att röra på sig, för att orka mer och för att må bra och att ungdomar verkar röra sig allt mindre. Min läxa till mina nior nästa vecka är att gå och träna! Byt ut glospluggande mot ett träningspass, en gång. De tyckte det var en jättebra idé och ville gärna ha så varje vecka. :)
Jag tänker förstås följa upp det på lektionen, så att det blir spanska av det. Den här gången tänkte jag att de ska få berätta för varandra vad de har gjort. Nästa gång ska de få skriva om det på lektionen, beskriva sin träning och kanske hur mycket de tränar i vanliga fall osv. Och så kan de få gå runt och mingla och "hitta någon som..." ni vet (vet ni?). Vi kanske kan göra en väggplansch om varför det är bra att träna, eller lite statistik över vilken form eleverna tränar. Det finns massor av varianter! De får göra vad de vill, men en timme eller 45 mintuer tycker jag det ska vara. De kan gå på fotbollsträning, hockey, bandy, tennis, gå och simma, gå en långpromenad, hoppa trampolin, träna gymnastik, spela badminthon, gå på gymmet, gå på ett jympapass, aoerobics, yoga, rida...
Det vore smart att passa på att lära sig ord som är träningsrelaterade, i samband med detta. Är det någon som har något sådant material liggande som jag kan få? Eller kan tipsa om någon lärobok där det finns en trevlig sida att kopiera? Det känns så tråkigt med en lista som jag skriver. Det vore kul med lite bilder och lite roligare, och varför inte en liten dialog också. (Marie - det kan du väl lägga in i någon lärobok du skriver? ;) Vidare hoppas jag att fler ska nappa på min idé! Vi behöver bidra till folkhälsan, hjälpa ungdomarna så att de HINNER träna också. Mina säger ofta att de är så trötta och har så mycket i skiolan att de inte hinner fast de skulle vilja. !Ve a entrenar!
Hurtiga och entusiastiska hälsningar,Mikaëla

Inga kommentarer:

Speakerrating

En helg i oktober var jag på en releasefest för en ny digital plattform. Davis JP Phillips har under 7-8 år tittat på 5000 tal och gjort en ...