måndag 14 april 2008

21 dagar att skapa en ny vana

Jag undervisar mycket om kroppsspråk och jag testar själv mycket av kroppsspråk. Jag vet att kroppsspråk har betydelse för ens egen status, den individuella löneförhandlingen och framför allt, den egna självkänslan. Elever brukar vara tacksamma när de har fått insikt i hur viktigt kroppsspråket är. Det finns en jättebra bok som heter Karismakoden, som jag rekommenderar alla att köpa.
När du tränar på kroppsspråk är det viktigt att inte öva på för många saker samtidigt! Hjärnan blir helt förvirrad av alldeles för mycket nytt. Det tar 21 dagar att få in en ny vana. När man gör något nytt skapas nya elektroniska vägar i hjärnan och det tar 21 dagar för att skapa en ny smidig neurologisk motorväg i hjärnan! Efter 21 dagar är det alltså inte lika jobbigt att "göra" en sak eftersom det inte är samma motstånd i hjärnan!Det bäst är att man kan lura hjärnan. Det är ingen skillnad på om man GÖR en sak eller om man VISUALISERAR en sak.
Testa att tänka på en sak som du vill få till en vana, men som du tycker är jobbig att utföra. Tänk att du gör den saken minst fem minuter om dagen i 21 dagar, så är det lättare att göra den sen! Då är det redan en vana!

Inga kommentarer:

Speakerrating

En helg i oktober var jag på en releasefest för en ny digital plattform. Davis JP Phillips har under 7-8 år tittat på 5000 tal och gjort en ...