måndag 10 mars 2008

Medvetandeläxa - planera inför prov

Idag blir det ett mycket allmänt tips. Jag antar att ni liksom jag har elever som blockerar sig själva inför prov och säger att det är alldeles för mycket, helt omöjligt att lära sig allt. Eftersom de inte tror att de kan lära sig så väntar de till sista kvällen innan provet, inser att de inte kan lära sig allt på en kväll och misslyckas på provet och utbrister: Vad var det jag sa? Jag är värdelös på franska/svenska/tyska eller vad det nu är.Jag brukar ge mina elever medvetandeläxor. Det är läxor som gör dem medvetna om deras egen inlärning, deras attityder, hur de väljer att utvecklas m.m. Den här planeringsmedvetenheten brukar jag köra med framför allt mina högstadieelever, men det fungerar även på gymnasieelever. Det är ett sätt att lära dem att planera sin tid, inse sina möjligheter/begränsningar. Det verkar banalt och lätt, men många elever har aldrig tänkt på att de kan dela upp läxor/prov och göra delmål. De har inte varit medvetna om det! Har ni frågor/funderingar maila gärna!

Medvetandeläxor 1 Planering

1. Planering
Jag ber eleverna att göra en planering. Om de har en vecka på sig till ett prov så kan de dela upp arbetet till provet i lika stora delar. Jag visar på tavlan hur jag skulle göra. Det ska vara mycket specificerat. Jag ritar upp ett A-4 papper på tavlan. Jag skriver en vecka per papper. Jag skriver mycket detaljerat: måndag- 10 glosor, 2 verb i presens, texten från franska till svenska rad 1-5, tisdag -10 glosor, två verb i presens, texten från svenska till franska rad 6-10 osv.… och så delar jag upp provet på de dagar som är kvar. När de lär sig hur de kan dela upp en kunskapsmassa så ser de lättare hur de kan lösa problemet. De kan också dela upp alla läxor så, så att det blir konkret för dem. Ett problem blir lättare att lösa om man kan se delmål. Jag tar naturligtvis upp alla ämnen och inte bara mina ämnen. Jag försöker heller inte favorisera mitt ämne före andra ämnen som eleven har. Det är upp till eleven att prioritera.
2. Kontrakt
Nu är det ganska lätt att göra upp en planering. Det svåra är att hålla den. Jag säger till eleverna att de måste skriva ett kontrakt med sig själva. Om de tänker göra en planering ska de skriva ett kontrakt att de ska hålla den. Därför är det mycket viktigt att de tar upp så många saker som de känner att de klarar av per dag. De kan inte fylla sina planeringar så att de misslyckas. Om de märker att de har för mycket att göra så får de kanske inse att de inte kan få MVG på alla prov, eller att de inte kan träna 5 dagar i veckan och ändå sköta skolan. Det som är bra är att eleven blir medveten om vad den håller på med och att den själv ansvarar för sin tid och att de kan se konsekvenserna själva.
3. Belöning
För att klara av planeringen är det bra att eleven sätter upp belöningar för sig själv. De kan t.ex. ge sig själva lediga helger. Om de gör sina läxor under veckorna kan de med gott samvete vara lediga och behöver inte tänka på sina läxhögar på helgerna.
De kan komma överens med mamma och pappa om någon belöning om de sköter sina planeringar. Det kan vara allt från att gå på bio, sova hur länge de vill på lördagen, få åka på Gröna Lund på sommaren, slippa diska på helgen etc. Det kan vara något de vill göra, specifikt för just den eleven.
De kan också sätta upp egna mål. De får inte spela på datorn förrän alla läxor är gjorda, eller titta på teve, men när de har gjort dagen planering kan de med gott samvete spela dator och titta på teve.
4. Ansvar
Det är viktigt att eleven själv känner att det är dens ansvar för sina studier och att eleven själv kan ändra sitt liv genom att bli mer självdisciplinerad. Eleven kan vilken dag som helst ändra resten av sitt liv genom att bli mer medveten om vad den vill.
5. Engagerande
Allt detta bör sägas mycket engagerande och på ett positivt sätt. Det ska inte vara ett förmaningstal utan ett engagerande, uppmuntrande samtal. Eleven ska känna att den själv känner ansvar och vill ta ansvar.
6. Feedback
Efter ett sådant här samtal är det viktigt med feedback. Jag brukar börja varje lektion med att fråga hur det går med planeringen och ge tips på hur de kan lösa problem som de stöter på på vägen.
7. Kommentar
Det kan låta ganska banalt och trivialt att på detta sätt engagera och berätta en sådan självklar sak, men för eleverna är det inte alltid så självklart. De har ofta ganska dålig studieteknik. Detta ”tal” tar mig ungefär 30 minuter att hålla. Jag brukar ta upp relevanta exempel för att konkretisera.

Inga kommentarer:

Speakerrating

En helg i oktober var jag på en releasefest för en ny digital plattform. Davis JP Phillips har under 7-8 år tittat på 5000 tal och gjort en ...