söndag 16 mars 2008

Spela idioten - lära glosor

För elever som har det svårt att lära glosor brukar jag skriva upp alla glosor i en text på lappar (maila mig så får ni rutor som inte rör på sig, det är lättare att skriva i dem) Det ska stå på svenska på ena sidan och på målspråket på den andra sidan. Jag brukar skriva substantiven i obestämd singular form. Verben skriver jag både i grundform och i den form de finns med i texten. Det kan bli ganska många lappar.
Jag hade en elev som lärde in hela meningar som glosor. Han fick börja om från början varje ny text. Han såg inte att "avec" betyder med i alla texter, han lärde om det på nytt i varje ny mening.
Jag har gjort kapitel 6-8 som rutglosor i Escalade 1, om ni vill ha dem, maila mig så skickar jag.
Att spela idioten
Jag börjar med tre ord med det franska ordet som syns. Eleven tränar att säga dem tills de sitter. Då lägger jag dit ett nytt ord, jag "stökar" om orden så att de inte ligger på samma plats, sedan får eleven säga dem igen. Jag gör på samma sätt tills eleven har 12 ord framför sig. När han kan alla 12 ord, lägger man dem i en hög, börjar om med tre ord tills han har 12 ord igen som han kan. Då tar jag de första 12 orden och blandar dem med de andra 12 orden. Sedan kör han alla 24 ord som en repetition innan han börjar med nästa 12 nya ord. På så sätt arbetar eleven sig igenom hela högen. När han kan hela högen så får han gå igenom alla igen. Då lägger han alla han kan i en hög och alla han inte kan i en annan hög. På så sätt kan han visualisera att han kan en såååå stooor hög och det är bara den lilla högen han måste repetera.

När han kunde alla ord frågade jag om han kunde översätta texten. "Är du inte klok," svarade han. "Jag har ju inte alls tränat på texten." Till sin förvåning kunde han översätta hela texten och självförtroendet steg betydligt! "Nu fattar jag hur alla andra gör!!!" sa han.

Inga kommentarer:

Speakerrating

En helg i oktober var jag på en releasefest för en ny digital plattform. Davis JP Phillips har under 7-8 år tittat på 5000 tal och gjort en ...