måndag 10 mars 2008

Att arbeta med verb - lappar och automatisering

Jag tänkte skicka en idé, om det är så att ni nappar på det kan ni göra bra kommunikativt grammatikmaterial själva i massor! *ler*Jag skickar med olika övningar på être. Det bör ju alla hålla på med någon gång som undervisar i franska. ! Jag kan inte garantera att allt är superkorrekt stavat! Jag har inte korrektur-lusläst det! Jag kan inte bifoga materialet här, men maila mig och märk mailet med "automatiseringsövning être"

Sida 1 kan man trycka upp som overhead om man inte orkar skriva på tavlan. (själv håller jag på att få tennisarmåge av allt skrivande på tavlan)
Sida 2 är nog med för att visa vad man kan sätta efter är.
Sida 3 är en av mina favoriter. Jag kallar dem för muntlig automatiseringsgrammatik. När eleverna gör dessa ska de alltid prata högt. Det är viktigt att de låter mycket på franska. De ska inte i första hand skriva dem. De ska sitta två och två och göra på följande sätt: a. Titta först på den franska spalten och håll för den svenska.Översätt två gånger från franska till svenska. Säg meningarna högt på franska och översätt dem till svenska. b. Gör sedan tvärtemot. Översätt från svenska till franska. Då håller du för den franska spalten. Du måste översätta högt! Annars får du inget bra uttal. Översätt alla meningar från svenska till franska två gånger högt. När du har gjort detta övningsblad ordentligt kommer du att kunna är bra!
Sida 4-5 är samma princip som sida 3, men med andra ord och med negationer.
Sida 6-7 brukar jag ha till taktila elever och till elever som tycker att grammatik är svårt. De elever som fattar snabbt lär sig detta lätt. Det lättaste är att klistra ihop en fransk sida med en svensk, och sedan klippa sönder dem i fyrkanter. Först får eleverna träna in dem från franska till svenska och sedan tvärtom.
Sidan 8-9. Klistra ihop en fransk och en svensk sida. Klipp sönder i fyrkanter och ge ett verb till varje elev. Jag brukar göra såhär med alla verb de lär sig, sedan kan de träna verben när som helst från franska till svenska.

När året är slut har de alla verb på lappar och då kan man träna extra på dem genom att ta en "gå-ut-och-gå-fransklektion (se "ut och gå franska-tipset) Man kan säga åt dem att de ska ta ett steg för varje person och verb, je suis, är ett steg osv. Att gå ut och gå är ett bra sätt att träna mycket på tråkig grammatik.
*ler* Kan verkligen grammatik vara tråkig?

Inga kommentarer:

Speakerrating

En helg i oktober var jag på en releasefest för en ny digital plattform. Davis JP Phillips har under 7-8 år tittat på 5000 tal och gjort en ...